Monday, August 31, 2009

nostalgik ramadhan

Tiada yang dapat menandingi menyambut ramadhan di kampung sendiri.Gua masih ingat waktu gua masih lagi bersekolah menengah.Bila saja tiba waktu ramadhan ada sesuatu yang menyentuh hati kecil gua.Seraya gua terdiam sekejap dari menaip.Gua cuba kenang kembali lipatan sejarah dan kitaran hidup gua 21 tahun yang lepas.

Gua paling rindu tatkala bila waktu berbuka atau "sungkai" nama yang biasa diguna tempat gua.Biasanya bila jam menunjukkan 6.00 pm waktu sabah especially keningau,abah akan memasang radio siaran tempatan untuk mendengar Azan.Sebelum azan berkumandang,banyak iklan-iklan yang akan menyelit sebelum tiba waktu azan maghrib.salah satu iklan yang gua tidak pernah lupa sampai sekarang 'Ayam segar Desa'.Gua tidak tahu sama ada masih ada lagi kah iklan ini.Sungguh nostalgik.

Waktu malam gua akan ke masjid beramai-ramai.Selalunya gua dengan member-member kampung.Sambil menunggu waktu terawih gua dan member-member lain lepak di rumah si mat bunga.masa itu si mat bunga belum lagi jadi seorang muslim.Dia masih lagi melayang tanpa tali diawangan.Begitulah bahasa yang paling sedap untuk dia.gua senyum panjang tatkala mengenang waktu-waktu itu.

Menginjak diwaktu sekarang,Gua berpuasa macam biasa.Tapi sunyi,tanpa perasaan yang berdebar-debar menunggu waktu berbuka,tiada kegembiraan macam dulu,tiada gelak ketawa dan usikkan dari teman-teman.Gua sedar gua punya umur sudah berganti silih berganti.

Banyak dugaan yang gua lalui,dari hal pelajaran sampailah pergaduhan gua dengan akal sendiri.Gua hidup antara lojik dengan nostalgik sekarang.Tapi nostalgik lagi bererti bagi gua.Semua manusia punya jalan yang berbeza.Ada yang pilih untuk lawan arus dan yang yang pilih jadi lalang.Biar ditiup angin sambil mengikut lenggang-lenggok deruan angin tapi gua lebih senang pilih lawan arus.Orang berpusu-pusu menjadi beruang gua jadi gagak hitam.

0 comments: