Thursday, July 23, 2009

pengalaman mengambil lesen

'tok..tok..'

terdengar ketukan di pintu bilik.

'em,bangun..jam 5 pagi dah ni'

arrrgghh..aku menguap,mengeliat.Sedapnya mengeliat waktu subuh ni.Mata aku masih lagi tertutup.Aku buka lampu dan tengok jam.hmm..awal lagi,baru jam 5 a.m.Aku terpaksa akur,capai tuala dan yang penting sebatang rokok daripada stok semalam.

Aku keluar rumah,cari port yang sesuai lepaskan gian rokok.Waktu itu aku belum lagi mempunyai lesen untuk merokok depan orang tua aku.Biasalah budak sekolah.Tidak pasal-pasal aku kena belasah abahku nanti.

sampai tempat yang sesuai,aku mencari mancis.seluk dalam kocek.tiada.lepas tu seluk poket sebelah pula.tiada juga.

isk..ni mesti abang aku yang ambil ni.Biarlah.Dengan penuh nekad mengharungi kabus pagi,aku kembali ke rumah.Ketuk pintu bilik abang aku.

cis.ketuk punya ketuk langsung tiada jawapan.Aku syak abang aku tengah mimpi memancing ikan besar kot.lupakan.

AHH..tetiba idea datang.Lagi senang aku bakar di dapur.Aku turun ke dapur.Ibu sedang menyediakan sarapan.Kenapalah malang sangat ni.

'haa..jam berapa dah ni?belum sedia lagi?cepat'

ibu sedar kehadiran aku.Teknik halimunan aku tidak berkesan diwaktu gian begini.Aku ambil keputusan untuk mandi dan bersiap.Aku ambil risiko untuk melepaskan gian dibilik saja.Nanti pandai-pandailah aku coverkan.

Ah..terbaik,Api ubat nyamuk semalam masih lagi menyala.Aku tengok jam menunjukkan jam 6.15 am.Masih sempat lagi sedut 7 puff ni.

Aku cucuh rokok.Lepas tu sedut.Ahh...baru rasa lega.Takut pula habit aku.Macam mat gian pun ada.

'em..'

dush..ibu menjerit dari bawah rumah.Apalagi ini.Kataku dalam hati.

'ya,napa?'

aku turun dan bertanya.

'hisap rokok kah?'

ibu tanya.

'bukan,eg lah,bukan saya'

aku sandiwara sikit.

'ha..jangan mau tipu,eg pergi kk semalam'

BUZZ!!

kantoi.mengaku sajalah.Bukan hisap dadah pun.Aku kan rock.

*ketawa*


2009:

'jangan lupa padam api rokok lepas hisap tu,terbakar rumah'

kata ibu.alright mami aku jawab.

0 comments: